Informacyjne "must have" grzbietu konia?

czyli co o końskim grzbiecie wiedzieć musisz???… w 7 punktach.
  1  Przed rozpoczęciem treningu zadbaj o prawidłową rozgrzewkę. Rozgrzewkę poprzedź odpowiednim rozgrzaniem mięśni jeszcze przed osiodłaniem! Tak kochani, czyszczenie konia to nie tylko usunięcie kurzu, ale również rozgrzanie tkanki, zwiększenie ukrwienia. Jest to również czas dla Ciebie, żeby zauważyć czy wszystko jest w porządku lub czy coś dzieje się złego z plecami – przetarcie sierści, guzki, punkty bólowe, atrofie mięśniowe itp. Kiedy coś zauważysz masz czas zasięgnąć języka u weterynarza lub fizjoterapeuty. 2  Praca z koniem zmienia umięśnienie grzbietu. Dopasowanie siodła w czasie A nie gwarantuje, że w czasie B będzie dalej tak idealnie pasować. Pamiętaj o tym i sprawdzaj co jakiś czas ułożenie siodła na grzbiecie. Tym częściej im intensywniej koń pracuje. Bierz także pod uwagę czas przerw w jeździe spowodowane kontuzją, dietę konia, jego wiek. Sprawdzaj również „kondycję” siodła – stan poduszek, wypełnienie, jakość skóry, stan terlicy.
  3  Dopinaj prawidłowo popręg. Czyli etapami a nie na siłę i na maksa od razu. Pamiętaj, że koń tak jak ty, musi móc oddychać!!! Zapoprężenie konia uszkadza mięśnie piersiowe co w dalszym etapie skutkuje problemem z unoszeniem grzbietu przez konia. Nie osiągniesz w ten sposób falującego grzbietu. 4  Kwestia obciążenia grzbietu konia to kolejny punkt o którym musisz pamiętać. Z czasem musisz przesiąść się z kucyka na większego konia. Z upływem czasu zmienia się twój wzrost ale i waga. Twoja waga wraz z siodłem, czaprakiem itd powinna wynosić do 15% wagi konia. Powyżej tego procenta niestety powodujesz w ciele konia negatywne skutki. Nie przeciążaj zwierzaka, którego przecież kochasz. 5  Wsiadaj na konia raz z jednej raz z drugiej strony. Nie nosisz miecza u pasa, jak to było za czasów króla Ćwieczka więc nic Cię kurczowo po tej lewej stronie nie trzyma a końskiemu układowi mięśniowo-szkieletowemu pozwolisz zachować równowagę.
  5  Wsiadaj na konia raz z jednej raz z drugiej strony. Nie nosisz miecza u pasa, jak to było za czasów króla Ćwieczka więc nic Cię kurczowo po tej lewej stronie nie trzyma a końskiemu układowi mięśniowo-szkieletowemu pozwolisz zachować równowagę. 6  Dbaj o prawidłowe umięśnienie konia – czyli stosuj ćwiczenia na rozwój mięśni grzbietu, ale i mięśni brzucha. Jedne i drugie są potrzebne, aby koń bez problemu nosił jeźdźca bez złych konsekwencji. Do ćwiczeń tych partiach dołącz ćwiczenia pozostałych mięśni bo tylko holistyczne – całościowe rozwijanie układu mięśniowego da zdrowie i możliwość długiej współpracy z koniem. 7  Jeśli pamiętasz o prawidłowej rozgrzewce, nie zapominaj także o konieczności rozstępowania konia po treningu. A po zakończeniu jazdy pamiętaj o przeszczotkowaniu grzbietu – usprawni to powrót krążenia powierzchni gdzie leżało siodło oraz wspomoże konia w termoregulacji. Pozwoli koniowi również na chwile relaksu!

Po co to robić?

Dbanie o prawidłowy rozwój końskiego grzbietu pozwoli Ci jeździć w większym komforcie Twoim i konia. Za tym idzie osiąganie sukcesów w zawodach i czerpanie radości z jazdy.
PS. … i na koniec jeszcze jedna, jakże ważna informacja. Nie wsiadaj na za młodego konia! Koń poniżej 3-go roku życia to jeszcze dzieciak i nie powinien nosić żadnego (!!!) jeźdźca. Kręgosłup konia kostnieje, w zależności od rasy w wieku 5-8 lat. Dlatego pamiętaj też, żeby ilość i jakość treningowego wymagania dostosować do wieku konia!!!