Stres a funkcjonowanie konia ….

Stres ma ogromny wpływ na funkcjonowanie organizmu. O tym jak bardzo stres potrafi skumulować się w napiętych mięśniach wie każdy człowiek.

Ile razy czułaś/eś jak z powodu stresu ciężko było się ruszyć? Bo bolał kark, jakby tysiąc bizonów na nim siedziało, bo w boku kuło… Analogicznie jest u koni.

Do napięć np. w obrębie grzbietu może dojść w wyniku stresu związanego z za szybko wprowadzanymi wymaganiami w treningu, do których koń jeszcze nie jest gotowy. Z powodu transportu czy zmiany stajni czy nawet boksu. Kolejną przyczyną stresu mogą być problemy z zębami związane z dyskomfortem pobierania paszy. Stres może również być wywołany bólem  np. z powodu niedopasowanego siodła. W sumie nie sposób wymienić wszystkich powodów.

Napięcia te, jeśli trwają długo, powodują ból, co pogłębia jeszcze problem…..

Ale co jest istotne? Istotne jest, aby mieć świadomość, że organizm jest całością. Dysfunkcja w jednej części przenosi się dalej na kolejne fragmenty ciała. Tak jest u człowieka i tak samo jest u konia. W naszym przypadku łatwiej jest nam sobie to wyobrazić, bo doświadczamy tego na własnej skórze. Niestety organizm zestresowany nie będzie fizycznie sprawny. I odwrotnie, organizm który jest chory nie będzie miał zdrowej psychiki. Dlatego proces leczenia często musi być prowadzony jednocześnie przez weterynarza, kowala, fizjoterapeutę. Nie można zapomnieć o kontrolowaniu dopasowania siodła.
Dopiero takie całościowe podejście jest często warunkiem skutecznego wyeliminowania stresu. Wtedy jesteś zadowolona, bo możesz jeździć.